30. září 2024
Pro klienta, který instaluje FV elektrárny, jsme implementovali digitální podepisování do Bitrix24. Navázali jsme na dlouhodobě fungující procesy, které byly dosud odladěné pro “papírové” podepisování.
"Celou integraci jsme zvládli za dva dny. To se obvykle nestává." To nám řekl Pavel Rypien, který celou integraci řešil.
Ve vJednom nasazují do firem systém Bitrix24. Ten komplexně řeší obchodní a provozní procesy, zákaznickou i interní komunikaci.
Klient má Bitrix nasazený už přes 2 roky, využívá v něm CRM, kalendáře, procesy a různé automatizace včetně generování cenových nabídek a smluvní dokumentace. Chybělo dořešit poslední krok digitalizace obchodního procesu - elektronický podpis smluv.
Obchodník při sjednávání zakázky průběžně vkládá zákaznická data a podklady pro kalkulace do Bitrixu. Jakmile si s klientem “plácne,” zmáčkne magické tlačítko "Generovat smlouvy" a z wordovských šablon a dat v Bitrixu se připraví:
smlouva o dílo
příloha se specifikací díla, rozpočtem
GDPR souhlasy
plná moc pro jednání s provozovateli sítí
Dříve si obchodník dokumenty vytiskl a jel je podepsat ke klientovi.
Nově jsou dokumenty pouze elektronicky, mají vložená podpisová pole a jsou připravené k podpisu. Rovnou se vytvoří úkol “Kontrola smlouvy” pro back office. A nastavením stavu “Schváleno” se spustí podpisové workflow DigiSign.
To zajistí rozeslání dokumentů k podpisu všem zúčastněným, následné uložení podepsaných dokumentů do systému a iniciuje další kroky realizace zakázky.
obchodníci sjednávají zakázku, zadávají průběžně data do Bitrixu; ukládají se sem veškeré informace, fotografie z místa instalace, technické podklady
jakmile je nabídka od klienta akceptovaná, obchodník "na klik" vygeneruje smluvní dokumentaci
každý dokument se generuje z wordovské šablony, ve které jsou vložené textové "placeholdery". Do nich se z databáze dynamicky všechno doplní - nacionále, technické specifikace, položky cenové nabídky i podpisová pole
vygenerované dokumenty se ukládají k zakázce
spustí se podpisové workflow, přes DigiSign se rozešlou výzvy k podpisům klientům; ty jsou také automaticky generované ze šablon
jako podepisující jsou rovnou nastavení jednatel firmy, a za klienta všichni spoluvlastníci (manželé, sourozenci…)
samotný obchodník smlouvy nepodepisuje, ale je uvedený jako příjemce cc kopie, takže rovnou dostane podepsané dokumenty
podepsané dokumenty se automaticky stáhnou do Bitrixu a nahradí původní návrhy smluv; díky verzování souborů je vidět historie
po podpisu se spouští navazující procesy, např. vystavení zálohové faktury, kontrola platby a přípravné práce
Před odesláním obálek do DigiSignu probíhají různé kontroly, např.
zda je přiřazený podepisující
že přiložené soubory mají max 10 Mb
jsou správně umístěná podpisová pole.
telefonní číslo je validní telefonní číslo
e-mailová adresa příjemců je validní
V případě chyby uživatel dostane informaci, co má napravit.
Pro interní potřeby do Bitrixu zaznamenáváme veškeré události související s podepisováním, jako:
vygenerované smluvní dokumenty
záznam o rozeslání výzev k podpisu
přímý odkaz do DigiSignu na konkrétní obálku, kdyby bylo potřeba něco dohledat
záznamy o jednotlivých realizovaných podpisech nebo třeba odmítnutích
že byly dokumenty podepsané
a že byly stažené k zakázce
Všichni tak mají rychlý přehled o stavu každé zakázky.
Zároveň máme dostupné i statistiky, jak dlouho samotné podepisování trvá, jestli je to srovnatelné mezi jednotlivými obchodníky, kde se zadrhávají termíny.
Je vidět, že smlouvy a dokumenty lidé čtou. Jde přece jen o vyšší investici. Podepsáno bývá většinou druhý den.
Pavel Rypien, správce IS Bitrix
Podepisujeme i ad-hoc smlouvy, které negeneruje systém, typicky dodatky smluv. Do nich je pak nutné ručně umístit podpisová pole a rozeslat. Běžně by se musel uživatel přihlásit do DigiSignu a vše udělat tam.
My ale používáme tzv. embedované (vkládané) obálky. Ty umí bez přihlášení zpřístupnit rozhraní DigiSignu jen a pouze pro vložení podpisových polí a finální odeslání připravených dokumentů.
Jejich výhodou je, že člověk řeší i podepisování jen v Bitrixu a nemusí se přihlašovat jinam. Zároveň je to bezpečné, protože práce s dokumentem je omezená jen na podpisová pole a vše je dostupné po dobu pouze 5 minut.
Embedované obálky umožňují našim lidem pracovat jen v Bitrixu. Nemusíme je učit další nástroj ani řešit zakládání a správu dalších uživatelských účtů.
Pavel Rypien, správce IS Bitrix
API dokumentace zahrnuje “sluníčkový scénář” kdy všechno funguje a není potřeba nic řešit. Já musel řešit i nesluníčkové věci, jako:
občasné vrácení obálky kvůli telefonnímu číslu - DigiSign má jinou validaci, než my, nám prošla někdy i pevná linka (poněkud problematické pro doručení SMS)
chybové kódy - některé chybové hlášky nebyly návodné - např. "chyba přílohy" mi moc nepomohla, když se mi povedlo prohodit ID dokumentu a ID souboru
příjemce kopie musel mít zadané telefonní číslo, i když nepodepisuje; nebylo to v dokumentaci
v dokumentaci k API chyběly informace o možných hodnotách jednotlivých polí při podpisu na zařízení zprostředkovatele. Jediný způsob jak přijít na to co vyplnit do API, bylo naklikat to v GUI a pak si stáhnout jak vypadá výsledek.
Všechno jsme ale vyřešili s podporou. Funguje fakt rychle.
Bitrix má modul pro digitální podepisování. Nám ale nestačil, protože
není česky
nedají se customizovat e-mailové výzvy k podpisu
nedají se automatizovaně přikládat vlastní dokumenty (např. ve wordu)
nepochopitelně nejdou využívat data uložená v Bitrixu
ověření podepisujících je možné pouze přes e-mail
vyžaduje podepisování po jednotlivých dokumentech, neumí obálky
Zvažovali jsme i jiné české podpisové nástroje, ale ty neuměli embedování obálek, měly komplikovaně řešené vkládání podpisových polí nebo podpisy řešily po jednotlivých dokumentech.
Zpětně viděno, tak zásadní bylo:
bohaté Rest API a implementační manuál
placeholdery i pro vkládání podpisů - nemuseli jsme vůbec řešit, jak podepisované dokumenty vypadají - prostě se podpis vloží tam, kam to v šabloně určím
webhooky - díky nim sledujeme stav zakázky a pracujeme s dokumenty
funkce embedování obálek - díky nim nemusí uživatelé vůbec používat rozhraní DigiSignu, vše vyřeší jen v Bitrixu.
Integraci podepisování jsem měl za den hotovou, to se nestává. DigiSigní API je perfektně zpracované a dobře se implementuje.
Pavel Rypien, správce IS Bitrix
Ondřej je spoluautorem aplikace DigiSign. Jeho cílem je, aby se elektronické podepisování stalo běžnou součástí chodu firem. Kromě DigiSignu se jako CEO Digital Solutions věnuje vývoji informačních systémů a aplikací na míru.
Další publikované články
Vyzkoušejte DigiSign
Dnešní doba je na digitalizaci firmy nejlepší. Všechno už řešíme na dálku a elektronicky – online nákupy, práci z domu, dovážku jídla. Začněte i (ve firmě) podepisovat digitálně.
Rychlé pro vás, jednoduché pro klienty. Zvládne to každý s mobilem.