SGEF elektronicky podepisuje DigiSignem i na Slovensku

2. prosince 2022

Po úspešnom zavedení digitálneho podpisu v Českej republike, kde už na 40 % zmlúv nepotrebujeme pero, pokračujeme aj na Slovensku. Tu sme 1. augusta podpísali digitálne prvú leasingovú zmluvu. Klientom k temu stačí počítač a občiansky preukaz. V Česku osvedčené riešenie sme prispôsobili pre naše potreby na Slovensku, kde sa podpisuje s certifikátom v občianskom preukaze, ktorý je uznávaný v celej EÚ.

Michal Elan, Branch manager, SGEF (linkedIN)

Jak slovenský SGEF podepisuje leasingové smlouvy

Proces přípravy a rozesílky smluv k podpisu je obdobný, jako na české pobočce (přečtěte si případovou studii). Zejména se veškeré dokumenty rozesílají v jedné obálce, každý příjemce dostane k podpisu jen "svou" část dokumentace, řeší se AML ověření.

Distribuce dokumentů pro podepisující


Liší se způsob podepisování smluv.

SGEF:

  • používá podpisové certifikáty od I.CA uložené na QSCD - je v nich uvedená i informace, že je jde o certifikát osoby ze SGEF, což zvyšuje důvěryhodnost u obchodních partnerů
  • technicky se podepisuje lokálně pomocí USB tokenů s uloženým certifikátem
  • dokumentaci podepisuje jako první, čímž deklaruje závaznost nabídky

Ostatní podepisující (klient, pojišťovna, ručitel...):

  • podepisují pomocí certifikátu v občanském průkazu
  • certifikát obsahuje i jméno, příjmení a rodné číslo podepisujícího, což umožňuje jednoznačnou identifikaci pro účely AML
  • klient ještě nahrává sken svého občanského průkazu (další požadavek pro AML)
  • po podpisu klienta probíhá vlastní proces AML ověření, který využívá automatizovanou křížovou kontrolu dat vytěžených z OP, certifikátu; je to plnohodnotná náhrada osobního ověření na pobočce
  • technicky probíhají jednotlivé podpisy lokálně na zařízení podepisujícího a podepsané se nahrávají do DigiSignu
  • po úspěšném ověření a podpisech ostatních dokumentaci jako poslední podepisuje zástupce SGEF, čímž je proces dokončený

Technické požadavky:

  • klienti potřebují občanský průkaz s čipem vydaným po roce 2021 nebo kvalifikovaný podpisový certifikát obsahující i rodné číslo
  • aplikace eID klient & instalovaný I.CA klient
  • čtečka karet (občanských průkazů)

Firemní podepisující mívají často tyto aplikace instalované a zprovozněné, protože musí elektronicky podepisovat i jiné dokumenty.

Specifika elektronického podepisování na Slovensku

  • slovenská legislativa zná jen kvalifikovaný certifikát uložený na QSCD (kvalifikovaný podpis)
  • podnikatelé mají ještě “povinně” certifikát pro komunikaci se státem - pro přihlášení do datové schránky a státních portálů
  • na slovenský občanský průkaz si mohou občané nechat nahrát podpisový certifikát (má úroveň QSCD); průkazy vydané po 20.6.2021 mají "updatovaný" čip, který umožňuje plnohodnotné elektronické podepisování (viz zpráva ministerstva vnitra SK)

Rozšířená práce s certifikáty

Pro SGEF jsme do DigiSignu doplnili data z certifikátů do auditní stopy a do webového rozhraní. Rovnou tam vidí jména, adresy, rodná čísla a mohou vše i vizuálně zkontrolovat.

Sdílení

Vyzkoušejte DigiSign

Budoucnost je digitální. Podepisujte Digisignem

Dnešní doba je na digitalizaci firmy nejlepší. Všechno už řešíme na dálku a elektronicky – online nákupy, práci z domu, dovážku jídla. Začněte i (ve firmě) podepisovat digitálně.

Rychlé pro vás, jednoduché pro klienty. Zvládne to každý s mobilem.

Do 5 podpisů měsíčně zdarma.

Uplatníte ve všech oborech na 99 % dokumentů.

Vyzkoušet DigiSign